hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| روستای سنگ تراشان چشم‌به‌راه توجه مسئولین

لرستان| روستای سنگ تراشان چشم‌به‌راه توجه مسئولین

اگرچه روستای سنگ‌تراشان لرستان ازنظر زیبایی و اعجاب معماری با خانه‌های پلکانی‌اش چیزی کم از ماسوله ندارد اما همچنان ناشناخته مانده و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این روستا همچنان میان اظهارنظر مسئولان به سرانجام نرسیده است.

ارتفاع روستای سنگ‌تراشان از سطح دریا هزار و 250 متر است و پس از بارش هر باران در دره‌ پایین‌دست روستا ابرهایی به‌هم‌پیوسته و درست در آستان خانه‌های روستا به تماشای گردشگران می‌آید، آن‌چنان‌که گویی دریایی از ابر در میان روستا شناور باشد.

سنگ‌تراشان یکی از روستاهای هدف گردشگری خرم‌آباد است که در حوالی آبشارهای نوژیان و وارک قرارگرفته و در صورت وجود طرح و برنامه می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه گردشگری داشته باشند، اما تاکنون از این ظرفیت‌ها آن‌طور که باید در استان لرستان استفاده‌نشده است.

کیانوش بیرانوند، ارائه‌دهنده طرح گردشگری روستای سنگ‌تراشان در جلسه خدمات سفر لرستان اظهار داشت: حفاظت و احیای جنگل‌های پیرامون این روستا با اجرای طرح‌های آبخیزداری و جنگل‌داری، تأمین امنیت، اورژانس پزشکی در روستا، ایجاد جاده‌های دسترسی و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی ازجمله اهداف طرح گردشگری روستای سنگ‌تراشان است.

او افزود: ایجاد صنایع‌دستی توسط اهالی، تأمین انرژی برق منطقه از طریق انرژی خورشیدی، تأمین سوخت روستا در فصل برای جلوگیری از قطع درختان، آموزش روستاییان و توسعه آسفالت از دیگر اهداف طرح است.

ارائه‌دهنده طرح گردشگری روستای سنگ‌تراشان عنوان کرد: در طرح‌های گردشگری چهار شاخص اصلی بخش دولتی، خصوصی، ذی‌نفعان و تور گردان‌ها وجود دارد که با همفکری و مشارکت می‌توان چنین طرح‌هایی را به سرانجام رساند.

او بیان کرد: برنامه کاشت گل و نهال بومی هزار اصله توسط منابع طبیعی و احداث حداقل یک اقامتگاه بوم‌گردی و برپایی سیاه‌چادرها در روستای سنگ‌تراشان مدنظر ماست.

استاندار لرستان نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از پیشنهاد‌های ارائه‌شده توسط طراح و دیگر دست‌اندرکاران با هزینه اندک قابلیت اجرایی دارند و در مواردی حتی نیاز به حضور دستگاه‌های دولتی نیست.

سید موسی خادمی افزود: بهسازی جاده آبشارهای نوژیان و وارک از مواردی است که باید توسط دستگاه متولی انجام بشود، روستای سنگ‌تراشان گردشگر پذیر است و امکان اجرای برخی اقدامات مانند احداث خانه‌های بومگردی توسط دهیار و مردم می‌تواند اجرا شود و دولت نیاز نیست در این مورد هزینه کند؛ هم‌چنین کاشت درخت در این منطقه را منابع طبیعی می‌تواند واگذار کند و نصب تابلوی گردشگری نیز قابل انجام است.

استاندار لرستان با بیان اینکه پایه کارهایی که قرار است در روستای سنگ‌تراشان انجام شود دولتی نیست، عنوان کرد: این روستا در مسیر گردشگری قرار دارد، ایجاد بازارچه برای عرضه صنایع‌دستی می‌تواند در اشتغال‌زایی و درآمدزایی اهالی مؤثر باشد، البته درجاهایی که نیاز است دولت هزینه کند ورود خواهیم کرد؛ هم‌چنین در طرح‌های مشترک نیز در ارائه مجوزها همکاری لازم را خواهیم داشت.


او بیان کرد: ما از طرح‌های افراد برای توسعه گردشگری استقبال می‌کنیم اما انجام آن نیاز به متولی مانند دهیار یا سازمان‌های مردمنهاد دارد که ما به آنان کمک لازم را ارائه خواهیم داد.

بهسازی روستای سنگ‌تراشان انجام می‌شود

مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت روستاهای هدف گردشگری طرح هادی روستای سنگ‌تراشان در سال 97 با رویکرد گردشگری بازنگری شد؛ به‌طورقطع بهسازی روستا را انجام می‌دهیم، همچنین در موردبحث بوم‌گردی نیز اگر متقاضی تسهیلات وجود داشته باشد، ما همکاری لازم را خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز عنوان کرد: شناسایی ظرفیت و جاذبه‌های روستاهای هدف گردشگری مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود سپس برنامه‌ریزی‌های لازم باید موردتوجه قرار بگیرد.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی روستای سنگ‌تراشان چشم‌انداز مطلوب آن است و با توجه به اینکه گردشگران به دنبال استفاده از طبیعت هستند، مشاور طرح باید مطالعاتی در این خصوص داشته باشد.

او عنوان کرد: طراحی خانه‌های روستایی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد تا هنگامی‌که گردشگر وارد روستا می‌شود از چشم‌انداز طبیعی و دیگر جاذبه‌ها استفاده کند و درنهایت روستای سنگ‌تراشان به روستایی خاص د تبدیل شود، به‌طوری‌که کمترین روستایی این ویژگی‌های گردشگری را داشته باشد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد